woensdag 30 september 2009

DE "JACHTCLUB"




Deze opname van de "Koninklijke Zeilvereniging Tandjong Priok"(*) dateer ik omstreeks 1930. Waarom? Omdat op de volgende foto's in de naam steeds "Jachtclub" voorkomt, namelijk "Kon.Bat.Jachtclub" (**) en "Jachtclub Tandjong Priok"(***). Na de souvereiniteitsovedracht is de het "Koninklijk" natuurlijk verdwenen. De datering is dus een beetje wat de Engelsen een "educated guess"noemen. Ik hoorde voor de oorlog mijn ouders nooit anders dan over "de Jachtclub" praten. Mijn vader was een verwoed aquariumliefhebber; was daar goed in en moest en zou op een gegeven moment een zoutwateraquarium hebben. Bijna elke zondag dus bij de jachtclub emmers zeewater halen en vissen vangen. De vissen thuis gingen namelijk met hardnekkige



regelmaat de pijp uit. Tegenwoordig draai je je hand er niet voor om; je kan thuis een privé koraalrif met bewoners hebben waarvan ze in de Minahassa groen van jaloezie worden. Begin 1941 kocht mijn vader een tweepersoonskano. Ik kon zwemmen als een vis; mijn vader vond dat ik niet alleen in, maar ook op het water mij thuis moest voelen. Na enkele lessen beoordeelde hij mij als voldoende vaardig om met hem op stap te gaan. De eerste test bestond uit uit het verlaten van het binnenwater en aan de andere kant van de pier de zee opgaan. Mijn moeder had dit alles met zichtbare argwaan gevolgd, maar mijn vader




bromde iets van "bange landrotten" en zette door. Er stond een stijve bries en toen we de pier gerond hadden begonnen dan ook meteen de moeilijkheden. De breis bleek stijver dan eeerst ingeschat en ondanks verwod gepeddel duurde het niet lang of de kano sloeg om. Uiteraard dolle pret bij de toeschouwers, die zich in grote getale op het terras hadden verzameld. De aanlandige wind en golven spoelden vader en zoon, peddels en kano na enige tijd keurig op het strand. Mijn moeder was nergens te bekennen want die wilde er even niet bijhoren. Kort daarop was het overigens uit met de pret want toen brak de oorlog uit. Getuige de foto's van 1953 en later ben ik nog in mijn werkzame leven terug geweest op de plaats waar zich dit alles had afgespeeld. Sinterklaas kwam per traditie altijd op een of ander vaartuig aan en dat trok natuurlijk grote belangstelling.


Overigens werd, als ik mij goed herinner, de Jachtclub ook voor andere feesten gebruikt. Mijn ouders hadden de gewoonte om op Oudejaarsavond naar de Jachtclub te gaan en dan "hun zonden in de zee te gooien" om met een schone lei het nieuwe jaar te kunnen ingaan. Hoewel ik na de Exodus eind 1957, begin 1958 meerdere malen terug ben geweest in Jakarta, ben ik nooit meer in de gelegenheid geweest om nog eens naar de Jachtclub toe te gaan. Ik herinner mij ook niet precies waar het gebouw stond en ook niet of het überhaupt nog wel bestaat. Zelfs met mijn laatste en meest gedetailleerde stratenboek van Jakarta kom ik er niet uit. Ook Google helpt me niet veel verder. Ik vermoed dat het terrein lag aan de mond van de Ciliwung langs het huidige Marina Ancol bij Indah Beach. Al sinds bijna mensenheugenis vertrokken ongeveer van die plek de pleziervaarten voor hun dagtochten naar een van de eilanden. Ook tegenwoordig is dat het geval, want de Pulau Ribu "Duizend Eilanden"zijn tegenwoordig




een gewilde bestemming voor dagtochten en hele vacanties. Pulau Onrust, al in de VOC-tijd met een scheepswerf, Leiden, Edam (tegenwoordig Pulau Damar Besar), Purmerend (in de volksmond ook wel Pulau Sakit vanwege de melaatsen-behuizing die er ooit was), Pulau Rambut (ook bekend als Kerajaan Burung),
het zijn maar enkele van de Duizend Eilanden die zich vanuit de baai van Jakarta als een snoer juwelen naar het Noorden uitslingeren. Overigens, als iemand die dit verhaaltje leest, het gebouw herkent en weet of het er nog is en


precies waar het stond of staat, houd ik mij zeer aanbevolen voor een berichtje. Ondergetekende ouwe knar die met zijn nyonya nog regelmatig in de kano stapt voor een tochtje op ons thuiswater, denkt daarbij soms nog wel eens aan de Jachtclub. Fotoverantwoording: * =de bronvermelding in het boek "laatste Tempo Doeloe"van Hein buitenweg vermeldt alleen "BPM-Rotterdam". ** = afkorting van "Koninklijke Bataviase Jachtclub", foto uit de on-line collectie van KIT. *** andere foto's van mijzelf, Pak Giel.

7 opmerkingen:

Wilbert zei

De jachtclub is afgebroken voor de bouw van de nieuwe grote containerhaven, de oorspronkelijke ligging (zie KBJC badplaats zandvoort is op de kaart van batavia, inzoomen via de batavia link op http://www.indischekamparchieven.nl/index.php goed te zien.

tom eijkman zei

ik ben bezig met een verhaal over de historie van de koninklijke nbataviasche jachtclub en zou graag in het bezit komen van oude foto's (en eventueel meer informatie. zou daartoe graag in contact komen met schrijver 'de jachtclub' 'kota betawi

tom eijkman

MIKEY EDUARD zei

@Tom eijkman, kunt u uw contact gegevens(email) achterlaten?
Bedankt.
Mikey

JPFBarneveld Binkhuijsen zei

De Jachtclub.
Ook ik bewaar daar dierbare herinneringen aan. wij gingen er vaak s'avonds heen voor bitterballen en sateh. Volgens mijn info is het kort na '57 door de eigenaar in de fik gestoken en geheel afgebrand. In '91 heb ik het niet meer kunnen terug vinden.
JPF Barneveld Binkhuijsen

d wijnstok zei

als wij met de willem ruys in priok
lagen dan gingen wij naar de jachtclub naar de gebroeders lover edie daar de leiding hadden
daar heb ik jopie mantel leren kennen en wij dansten daar op muziek
van glen miller
wij gingen overdag naar de poentjak
en het zwembab tjibulan
mijn broer was directeur van de ijsfabriek petotjo in bogor al met al heb ik zeer goede herinneringen
aan deze tijd

Rizky Ikhsani zei

Dear Mikey or Giel(?), according to my research by studying the form of the land from old pictures, I believe the location of the yacht club is at 6°05′55″S 106°53′53″E. The sea opening has been filled with concrete for a new pier in Tanjung Priok harbor. I am the creator of wikipedia article https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_colonial_buildings_and_structures_in_Jakarta. If you are interested to fill in the empty boxes, please do. You can contact me also

d wijnstok zei

mijnheer
geweldig dat deze foto,s
op de p c staan
van 1954 tot 1959 lagen wij met de willem ruys in tand jong priok
veel naar de jachtclub ge weest bij de gebroeders lover
en gedanst met jopie mantel en een tocht met haar gemaakt naar
de poentjak wat een herinneringen
ik ben intussen 82 jaar maar dit waren onvergetelijke jaren